Hur räknar man ut skatten vid en fastighetsförsäljning när den som sålde fastigheten fick den i gåva?

hej!

Jag har precis sålt en industri tomt, taxeringsvärde 0 SEK, Jag ärvde tomten av min farmor.

jag fick 400 000 SEk för den. jag har inga andra inkomster eller förmögenhet. jag är skriven utomlands sedan 30 år tillbaka. Vad blir skatte? Ska jagh betala in direkt eller vänta tills det är dags att deklarera i April 2021?

Tacksam för svar

Annette

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Ska skatten på din bostadsförsäljning betalas i Sverige?

Personer som är obegränsat skattskyldiga i Sverige är skattskyldiga för alla sina inkomster, även om de inte är bosatta i Sverige, vilket framgår av 3 kap. 8 § inkomstskattelagen. Vem som räknas som obegränsat skattskyldig framgår av 3 kap. 3 § inkomstskattelagen, där tre olika omständigheter kan leda till att du blir obegränsat skattskyldig. En av dessa omständigheter är att du har väsentlig anknytning till Sverige, enligt 3 kap. 3 § tredje punkten inkomstskattelagen. För att avgöra om du är obegränsat skattskyldig anges i 3 kap. 7 § inkomstskattelagen ett antal omständigheter som kan medföra att du räknas som obegränsat skattskyldig. En av dessa omständigheter är att du har en fastighet i Sverige. Denna omständighet ensam behöver dock inte betyda att du är att anse som obegränsat skattskyldig, och eftersom att du inte har varit bosatt i Sverige under de senaste 30 åren kan det antas att du inte är obegränsat skattskyldig.

Med utgångspunkten att du inte är obegränsat skattskyldig kommer du istället att anses vara begränsat skattskyldig, vilket framgår av 3 kap. 17 § första punkten inkomstskattelagen. Den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinster på fastigheter i Sverige, enligt 3 kap. 18 § tionde punkten inkomstskattelagen. Detta innebär att du kommer att behöva betala skatt på fastighetsförsäljningen i Sverige.

Hur mycket ska du betala i skatt?

En kapitalvinst ska beräknas som skillnaden mellan ersättningen för fastigheten minskat med avgifterna för försäljningen, och omkostnadsbeloppet. Detta enligt 44 kap. 13 § inkomstskattelagen. Omkostnadsbeloppet består av anskaffningsutgiften för fastigheten och eventuella förbättringsutgifter, vilket framgår av 44 kap. 14 § inkomstskattelagen.

Om en tillgång förvärvas genom gåva inträder gåvotagaren i gåvogivarens skattemässiga ställe, enligt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen. Detta betyder att du kommer att använda din farmors anskaffningsutgift när du beräknar hur mycket du ska betala i skatt. Nedan kommer ett räkneexempel som kan hjälpa dig att förstå situationen bättre.

Om vi utgår från att din farmor köpte fastigheten för 80 000 kr, och du betalade 20 000 kr till mäklaren vid försäljningen kommer ditt omkostnadsbelopp att bli 100 000 kr. Vinsten kommer då att bli 300 000 kr, då ersättningen för fastigheten minskas med omkostnadsbeloppet.

Kapitalvinster på fastigheter ska endast tas upp till 22/30, vilket framgår av 45 kap. 33 § inkomstskattelagen. Vidare är du skyldig att betala 30 % av din inkomst från fastighetsförsäljningen i skatt, enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen. Om vi fortsätter på vårt räkneexempel innebär detta att du endast ska ta upp 22/30 av kapitalvinsten, alltså 220 000 kr. På denna summa ska sedan 30 % räknas av, alltså 66 000 kr. Det är alltså dessa 66 000 kr som du kommer att bli skyldig att betala i skatt.

När ska skatten betalas in?

Kapitalvinster ska tas upp som intäkt det beskattningsår som en avyttring sker, enligt 44 kap. 26 § inkomstskattelagen. Detta innebär att du ska ta upp vinsten från fastighetsförsäljningen den deklaration du lämnar in år 2021.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare