Hur polisanmäler man enskildas försök att hindra myndighetsutövning?

Hej.

Jag undrar hur man kan gå tillväga för att polisanmäla en person som hindrat myndighetsutövning. T.ex då migrationsverket har i uppgift att deportera en person från Sverige men privatpersoner i Sverige förhindrar detta genom att göra så att flygplanet inte kan lyfta eller liknande åtgärder.

Då bevis finns i form av inspelning av personen själv borde det ju vara ett solklart fall att driva.

Ett annat sätt att ställa frågan är om det generellt går att anmäla någon för brott de begår mot offentliga institutioner eller om dessa själva måste göra polisanmälan. Min rädsla är att de inte gör det, trots att det är mina skattepengar som slängs bort och alltså drabbar mig.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Beslut av myndigheter gällande privatpersoners angelägenheter är förvaltningsbeslut. Dessa utgör vad vi brukar kalla myndighetsutövning. Den som beslutet angår kan överklaga beslutet inom tre veckor från det att denne fått del av beslutet och överklagan ska bl. a göras skriftligen, enligt bestämmelserna i förvaltningslagen. Det är på detta sätt man som privatperson primärt kan angripa myndigheters beslut för att få till en ändring. Om beslutet inte överklagas inom dessa tre veckor säger man att det vinner rättskraft och kan efter det inte överklagas. Beslutet ska då verkställas, dvs beslutets verkningar ska omsättas i praktiken. Verkställande av ett utvisningsbeslut innebär att den enskilde förflyttas till det land utvisningen gäller, verkställande av ett utmätningsbeslut innebär att den enskildes egendom tvångsomhändertas för att senare säljas på exekutiv auktion etc.

Din fråga handlar dock om hinder mot verkställighet av myndighetsbeslut. Detta är en relativt oreglerad fråga. Det finns bestämmelser i utsökningsbalken som innebär att privatpersoner i vissa fall kan hindra verkställighet av kronofogdens beslut om utmätning, men detta kan enbart ske om vissa förutsättningar är uppfyllda. Det finns även bl. a bestämmelser i utlänningslagen om hur man kan få utvisningsbeslut (se framför allt 12 kap. utlänningslagen) av migrationsverket upphävda.

Brottsbestämmelser

Det finns också bestämmelserna om våld mot tjänsteman och hot mot tjänsteman i brottsbalken. Dessa bestämmelser är straffsanktionerade och innebär att den som genom våld eller hot förgriper sig på en tjänsteman eller någon annan som utövar myndighet i syfte att denne ska vidta eller avstå från en åtgärd kan dömas till fängelse i högst fyra år. Dessutom kan även bestämmelsen i brottsbalken om förgripelse mot tjänsteman nämnas, men även detta brott kräver att handlingen är riktad direkt mot tjänstemannen.

Det finns inga bestämmelser som reglerar den situation att enskilda faktiskt hindrar myndighetsutövning, om detta agerande varken innebär att tjänstemannen utsätts för direkt hot eller våld. Denna typ av indirekt hindrande av myndighetsutövning löses i praktiken genom att man gör nya försök att verkställa beslutet.

Situationen som du refererar till har istället föranlett att åklagarmyndigheten inlett en förundersökning om misstänkt brott mot luftfartsförordningens bestämmelser om flygsäkerhet.

Huruvida den enskilde i detta fall gjort sig skyldig till brott mot förordningen eller inte kommer att klargöras längre fram i år, och jag kommer inte att utreda den saken ytterligare eftersom din fråga inte primärt handlade om flygsäkerhet utan om myndighetstrots.

Sammanfattningsvis

Det finns inga bestämmelser och inte heller (mig veterligen) någon etablerad domstolspraxis som reglerar denna typ av indirekt myndighetstrots. Troligtvis kommer man därför inte långt om man vill polisanmäla händelsen med detta som argument. Om detta i framtiden utvecklar sig till ett större samhällsproblem är det dock inte osannolikt att den saken kommer att förändras och att beteendet därmed kan komma att angripas med mer påtagligt rättsligt stöd.

Jag hoppas att du trots allt får användning av svaret!

Lucas CyrénRådgivare