Hur påverkas mitt bostadstillägg och min sjukersättning om jag ärver pengar från mina föräldrar?

Hej!

Jag är en vuxen kvinna som har Aspergers syndrom och lever på sjukersättning och bostadstillägg från Försäkringskassan.

Det är svårt att leva med så lite pengar varje månad och få pengarna att räcka till.

Undrar hur det blir när mina föräldrar går bort. Om jag skulle ärva pengar från dem hur påverkas då ersättningarna från Försäkringskassan? Får jag ha kvar sjukersättningen och bostadstillägget då eller minskas dem eller tas bort?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som gäller för sjukersättning och bostadstillägg finns i socialförsäkringsbalken (SFB). Eftersom du undrar vad som händer om du plötsligt får egendom genom arv i framtiden, så kommer jag gå in på reglerna om vad som gäller vid ändrade förhållanden när man får ekonomiska bidrag.

När dina ekonomiska och personliga förhållanden ändras måste bidragen omprövas

Bostadstillägget beräknas på ett särskilt sätt enligt lag och flera olika saker tas med i beräkningen. Om något förhållande som påverkar den här uträkningen förändras måste bostadstillägget omprövas (SFB 103 kap. 2 §).

Förhållanden som påverkar beräkningen av ditt bostadstillägg är din bidragsgrundande inkomst och din reduceringsinkomst (SFB 102 kap. 2 §). Det ingår ganska många saker i både bidragsgrundande inkomster och reduceringsinkomst. Det som nog verkar bli mest relevant för dig att känna till är att den bidragsgrundande inkomsten inkluderar en del av din förmögenhet (SFB 102 kap. 7 §).

Sjukersättningen måste omprövas om din arbetsförmåga förbättras (SFB 36 kap. 19 §).

Om du får ett arv från dina föräldrar förändras din förmögenhets storlek. Det betyder att ditt bostadstillägg kan behöva omprövas, då det bland annat beräknas utifrån förmögenheten. Bidraget kan bli mindre, eftersom du får en större förmögenhet. Din sjukersättning borde däremot inte behöva omprövas, eftersom den beräknas utifrån din arbetsförmåga.

För att du inte ska riskera att bli återbetalningsskyldig måste du anmäla ändrade omständigheter

När du får ett ekonomiskt bidrag måste du alltid berätta för myndigheten som betalar ut ersättningen om något förhållande som påverkar beräkningen av bidraget förändras. Om du inte anmäler en förändring och myndigheten på grund av det betalar ut för stort bidrag finns det en risk att du måste betala tillbaka en del av det du redan fått (SFB 108 kap. 2 §).

Kontakta Försäkringskassan för att fråga redan nu, eller när det är dags att anmäla en förändring!

Uträkningen av ditt bostadstillägg görs utifrån många olika faktorer, så jag kan inte ge något exakt svar på hur din ersättning skulle kunna förändras om när du ärver dina föräldrar. Du kan kontakta Försäkringskassan och ställa frågor om både ditt bostadstillägg och din sjukförsäkring redan idag. Det kan hända att de kan ge mer detaljerade svar för just ditt fall. När du ärver dina föräldrar någon gång i framtiden anmäler du det till Försäkringskassan på deras sida om bostadstillägg. Där kan du läsa andra vanliga frågor och svar om bostadstillägg också.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawilne.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare