Hur påverkas min skuldsanering om jag flytta ihop med någon?

Hej..Jag har skulder hos kronofogde och har planer på att ansöka om skuldsanering. Detta har jag också berättat för min flickvän om min skuld och varför den uppstod. Så jag undrar om vi vill flytta till en gemensam lägenhet så är min fråga då jag flyttar till annan adress med en en dyrare hyra eller billigare hyra om jag ska betala mer i skuldsanering på grund av att vi är sambo. Räknas hennes inkomst också in i min skuldsanering så att hon också drabbas ekonomiskt? Detta är viktigt för oss att veta innan vi tar beslutet att flytta ihop. Och om vi skulle gifta oss hur räknas det då? Blir hon också en del av min skuld som gifta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som huvudregel ansvarar man för sina egna skulder själv, det gäller oavsett om ni är sambo eller ni skulle gifta er.

När det gäller skuldsanering så kan det dock påverkas om man flyttar ihop med någon annan. Reglerna om skuldsanering återfinns i Utsökningsbalken.(här). När kronofogden beräknar hur mycket de ska utmäta exempelvis i lön räknar de sambos inkomster tillsammans, och ser på sambornas gemensamma ekonomiska förmåga. De kommer aldrig utmäta hennes lön, men det kan hända att du kommer att betala mer i månaden eftersom eran samlade ekonomiska förmåga bedöms vara större. Kronofogden kommer som huvudregel även att utgå från att all egendom som finns i erat hem tillhör dig som är föremål för skuldsanering – vilket gör att egendomen kommer att kunna utmätas (se Utsökningsbalken 4 kap. 19 §). Dock gäller inte detta ifall ni kan visa upp kvitto eller annat som bevisar att det är din sambo som införskaffat egendomen till henne själv.

För att avsluta så påverkas du genom att Kronofogden kommer att räkna era inkomster tillsammans och utifrån det ta ett beslut om hur mycket du ska betala per månad. Hon kommer dock inte vara en del av din skuld, varken som gift eller som sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare