Hur påverkas eventuell föräldrapenning vid byte av jobb?

Hej! Jag har jobbar i dagsläget på en tillsvidare anställning med drygt 26-28 tusen kr i bruttolön.

Jag har blivit beviljad av min arbetsgivare att ta tjänsteledigt för att testa på ett annat yrke under minst ett halvår. Där har jag fått en visstidsanställning på 90%, men chans till förlängning, muntligt sagt. Med en grundlön på 20,400kr i brutto, varav ca 18,500kr då på 90%.

Kontrakten är påskrivna och detta är verkligen något jag vill testa.

Samtidigt önskar jag och min sambo att bli gravida. Hur kommer detta påverka min föräldrapenning om jag blir gravid under visstidsanställningen, och kanske ev kommer fortsätta jobba där? Jag börjar på nya jobbet om 2 veckor from idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrapenning regleras i Socialförsäkringsbalk (2010:110). 12 kap. ställer upp grundläggande villkor och bestämmelser för rätten till föräldrapenning.

Föräldrapenning kan lämnas på tre olika nivåer: sjukpenningnivå, grundnivå samt lägstanivå. Sjukpenningnivå är antagligen den nivå vi i dagligt talar syftar på när vi pratar om föräldrapenning. Den beräknas på ett underlag som utgör 80 % av din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), multiplicerat med 0.97.

Frågan här är alltså hur din nya lön kommer att påverka din sjukpenninggrundande inkomst och därmed föräldrapenningen. En lägre lön leder normalt till en lägre SGI. Det finns dock vissa skydd i lagen som gör att man får behålla sitt SGI från tidigare, t.ex. om man börjar studera på heltid, dessutom har man ett så kallat efterskydd på tre månader. Det är lite klurigt att beräkna om man inte har alla uppgifter och jag rekommenderar därför att du testar t.ex. försäkringskassans guide och uträkning som du hittar här.

Hoppas att du fick din hjälp du behövde och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare