FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/07/2021

Hur påverkas den rättsliga handlingsförmågan vid personlig konkurs?

Stämmer det att man inte får ingå avtal eller liknande när man har gått i konkurs (personligen, alltså som privatperson)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättskapacitet innebär en förmåga att äga egendom och rättigheter samt en förmåga att ha skulder och förpliktelser. Varje fysisk person har under sin livstid, en rättskapacitet. En rättslig handlingsförmåga innebär en förmåga att själv handla juridiskt. Med detta avses exempelvis att själv köpa och sälja egendom eller att ingå avtal. Alla fysiska personer har inte rättslig handlingsförmåga. Underåriga har exempelvis inte någon rättslig handlingsförmåga, vilket följer av 9 kap. 1 § föräldrabalken (1949:381). Beträffande personer som är försatta i konkurs, följer av 3 kap. 1 § konkurslagen (1987:672) att de har en begränsad rättslig handlingsförmåga. Detta innebär att avtal och liknande som ingås med denne, som utgångspunkt är ogiltiga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare