Hur påverkar ett förtida arv min skuldsanering?

Måste man häva skuldsanering om man får ett smärre förtida arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ditt skuldsaneringsbeslut kommer inte att upphävas på grund av arvet. Beroende på arvets storlek bör du dock ansöka om en omprövning av ditt skuldsaneringsbeslut enligt 49 § skuldsaneringslagen. Om arvet är mer än några tusenlappar bör du göra detta. Beroende på hur stort arvet är kan det nämligen ses som att ditt betalningsutrymme ökat och att din ekonomi blivit väsentligen bättre i och med arvet. Om så är fallet, kommer du efter ansökan om omprövning att få betala in lite mer inom ramen för skuldsaneringen.

Om du inte skickar in en ansökan om omprövning av ditt skuldsaneringsbeslut efter att du mottagit arvet, finns risken att istället någon av dina borgenärer (någon vars fordran ingår i skuldsaneringen) gör en sådan ansökan. Detta kan få allvarligare konsekvenser för dig än om du ansöker själv, till exempel att tiden för din betalningsplan förlängs (se 48 § skuldsaneringslagen).

Sammanfattningsvis är alltså min rekommendation att du, beroende på arvets storlek, bör göra en ansökan om omprövning. Du har inget att förlora på att göra detta. Du hittar mer information om omprövning samt ansökningsblankett på Kronofogdens hemsida, se här.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare