FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/04/2018

Hur påverkar en prick i belastningsregistret kommande arbetsmöjligheter?

Hej!

Min son 15 år dömdes i höstas för till straffvarning för ringa narkotikabrott. Han har fullföljt samtalen hos socialen utan några som helst problem. Nu har han fått sommarjobb och måste lämna in ett utdrag från belastningsregistret då ha ska jobba på en förskola. Står det vad han blivit dömd för och kan det påverka hans chanser att få behålla sitt sommarjobb?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det har din son fått en prick i belastningsregistret på grund av ringa narkotikabrott. En sådan prick finns kvar runt 3 år om personen som dömts var under 18 år, vilket framgår av 17 § lag om belastningsregister. Förskolan kommer alltså kunna se att din son är dömd för ringa narkotikabrott.

Det är svårt att säga hur din sons prick i belastningsregistret kommer påverka hans arbetsmöjligheter. Arbetsgivare har en väldigt vidsträckt anställningsfrihet, och får neka en person anställning på grund av tidigare brottslighet. Tidigare narkotikabrott kan vara grund för att inte anställa en person, då det kan vara tecken på missbruk eller olämplighet. Men förskolor tittar främst på om personen tidigare begått brott mot barn eller liknande, vilket skulle göra personen olämplig att arbeta med just barn.

Viktigt att veta är också att tidigare brottslighet kan utgöra grund för uppsägning, om din son redan skrivit anställningsavtal. Detta framgår av 18 § lagen om anställningsskydd. Dock har arbetsdomstolen i liknande fall gjort en helhetsbedömning, och mindre allvarliga brott samt engångsföreteelser har inte ansetts utgöra grund för uppsägning.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare