Hur påverkar dom ringa narkotikabrott ens möjligheter att komma in i USA med ESTA?

Hej,

Min 15 åriga son testades av polisen positiv med 0.03 cannabis.

Nu är vi kallade till polisförhör redan på onsdag 11/7.

Sonen erkännde vid testningstillfället. Sonen har under ca 1 år en pågående depression och vi har sökt hjälp via BUP och Socialtjänsten som först sedan ca 6 månader tillbaka fått gehör. Sonen själv säger att han försökt "självmedicinera" sin ångest då han upplevt att "ingen" tog honom på allvar. Vårt största problem med en ev. fällande dom är att sonens pappa bor i USA och att det kan bli svårigheter att söka ESTA. Vad göra?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

ESTA är en "visa waiver" och inte ett faktiskt visa. En viktig sak att minnas då regleringarna ser olika ut och är olika stränga. Din son är straffmyndig då han är 15 år och kan då alltså dömas för narkotikabrott.

Vad ni kan vända er för straff

Eftersom din son är 15 var han en ung lagöverträdare och speciella bestämmelser kommer att gälla för honom.

Att bruka cannabis är ett narkotikabrott enligt 1§ Narkotikastrafflagen (NSL). Om mängden, ålder, tidigare brottslighet m.m. alla är milda kan det komma att bedömas vara ett ringa narkotikabrott enligt 2§ NSL där straffskalan är böter till 6 månader i fängelse.

Enligt 30 kap 5§ Brottsbalken (BrB) får han endast dömas till fängelse om det finns synnerliga skäl. Om sådana inte föreligger bör straffet endast bli böter eller sluten ungdomsvård. Åklagaren kan vidare komma att besluta att underlåta åtal enligt 20 kap 7§ Rättegångsbalken (RB) jämte 16§ lagen om unga lagöverträdare (LUL).

Jag har inte omständigheter nog att bedöma vad han kommer att få för straff men dessa faktorer kan alla komma att spela roll.

Hur det påverkar resorna till pappan i USA

Om åtalet underlåts av åklagaren kommer beslutet att finnas i belastningsregistret i 3 år eftersom din son var under 18 år vid tidpunkten för brottet, 17 § 11 punkten lag om belastningsregister.

Om han döms till sluten ungdomsvård eller böter kommer det att istället att finnas med i registret (i 10 år beträffande sluten ungdomsvård och 5 år beträffande böter enligt 17§ lag om belastningsregister) och kan då lämnas ut till amerikanska myndigheter enligt 11 § jämte 2§ lag om belastningsregister.

Döms inte din son bör det inte vara några problem då det är en automatiserad process och ni med ärlighet kan bocka i att han är ostraffad vilket inte ger dem fog att dra ut hela belastningsregistret eller så men det kan bli svårare om det faller en dom och ni förblir ärliga genom processen.

Jag rekommenderar att ni kontaktar en amerikansk ambassad och ber om vägledning i frågan, förmodligen kommer de att begära att ni ansöker om ett ordinarie visum hos dem då de enda domarna undantagna att begränsa ESTA är trafikförseelser. Behöver ni mer hjälp kan ni även kontakta en av lawlines duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare