Hur omvandlar vi enskild egendom till giftorättsgods?

Hej jag är gift, har fått en fastighet av min mamma där villkoren är att fastigheten ska vara enskild egendom och det att göra om egendomen till giftorättsgods genom äktenskapsförord. Är det bara då att upprätta ett äktenskapsförord mellan makarna där enda texten är att fastigheten det berör ska vara giftorättsgods och sedan registrera detta hos Skatteverket?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du är gift och har fått en fastighet med villkor om enskild egendom, som du vill göra om till giftorättsgods. Du undrar nu om det som krävs är äktenskapsförord och registrering hos Skatteverket.

Äktenskapsförord och giftorättsgods regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Enskild egendom till giftorättsgods
Det är fullt möjligt att omvandla er enskilda egendom till giftorättsgods. Detta i enlighet med ÄktB 7 kap 3 §

Det gör ni genom att ni ingår och registrerar ett nytt äktenskapsförord. I det nya äktenskapsförordet anger ni er överenskommelse, att den enskilda egendomen nu ska vara giftorättsgods. En rekommendation är att ni är noggranna när ni skriver äktenskapsförordet, så att det inte uppstår framtida diskussioner om hur överenskommelsen ska tolkas. Äktenskapsförordet kan bli aktuell när någon av er avlider, och arvingarna kan ha synpunkter på tolkningen.

Formkrav för äktenskapsförordet är följande. Det ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av båda makarna. Äktenskapsförordet ska sedan registreras hos Skatteverket. Äktenskapsförordet gäller först från och med den dag då det ges in till  Skatteverket. Detta i enlighet med ÄktB 7 kap 3 §

En ytterligare rekommendation är att ni kan anlita en jurist här på Lawline som skriver ert äktenskapförord, så att ni kan känna er helt trygga och vara säkra på att äktenskapsförordet gäller. Ta hjälp av denna länk BOKA TID MED JURIST.

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare