Hur ofta får anhörig besöka häktad?

Hej!

Min sambo sitter häktad, hans restriktioner har precis släppts och jag har blivit godkänd att få besöka honom. Hur många besök är man berättigad till i veckan? Vill kunna träffa honom så ofta jag kan. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Häkteslagen innehåller bestämmelser om häktning, där besök regleras i 3 kap. häkteslagen. Enligt 3 kap. 1 § häkteslagen får den häktade ta emot besök i den utsträckning som kriminalvården bedömer är lämpligt. Kriminalvården anger inte hur ofta besök får ske, men de har fasta besökstider och alla besök måste förbokas. Det innebär att det är Kriminalvården som slutligen avgör om besök får ske och hur ofta.

Du kan läsa mer på kriminalvårdens hemsida här. Du kan även läsa mer på Anhörigas riksförbunds hemsida här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare