FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/06/2019

Hur och var ansöker man om lagfart när man fått fastighet i gåva?

Har fått en gåva av min man. Han har överlåtit huset på mig. Detta gåvoavtal är registrerat hos Skatteverket. Min make avled den 16/5. Hur ska jag göra för att söka lagfart? Vem ska jag kontakta? Stod i gåvoavtalet att jag måste ansöka om lagfart inom 3 månader.

Bouppteckningen är ej gjord än.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ansöka om lagfart vänder du dig till lantmäteriet. Du kan antingen göra din ansökan på deras hemsida (www.lantmateriet.se) eller så kan du vända dig till ett av deras fastighetsinskrivningskontor.

Jag förstår det som att du fått fastigheten i gåva och inte i arv. När man fått en fastighet i gåva ska ansökan om lagfart innehålla:
- En fullständig ansökan. Det finns blanketter att skriva ut eller ett elektroniskt formulär på lantmäteriets hemsida.
- Gåvohandlingen i original.
- Om det finns villkor i gåvohandlingen, ska du även skicka med en handling som visar att villkoret är uppfyllt.

Har du frågor kring ansökan så rekommenderar jag att du vänder dig till lantmäteriet.
Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare