FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/03/2021

Hur nära tomtgräns får granne bygga utan medgivande (radhus)?

Hej, vi bor i radhus och vår granne bygger en inglasad altan ca 5 cm från tomtgräns. Vi har inte fått fråga eller fått ta del av bygglov. Hur är reglerna i detta fallet?

Mvh

Undrande

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din granne bygger ca 5 cm från er tomtgräns och du undrar hur reglerna kring detta ser ut.

Huvudregeln är att det krävs bygglov för alla nybyggnationer (9 kap 2 § PBL). Undantag finns för vissa byggen som inte kräver bygglov (9 kap 4 § PBL). Detta avser bl.a. när det är en tomt med småhus på, t.ex. altan eller plank och små byggnader som är mindre än 25 kvadratmeter. Jag antar att din grannes altan inte är större än 25 kvadratmeter.

I och med att altanen är tänkt att ställas närmare än 4.5 meter från tomtgränsen kräver denna åtgärd ditt samtycke (9 kap 4 § 2 st. PBL). Bestämmelsen om just 4,5 m till tomtgräns är dock en generell regel, er kommun kan ha bestämt ett större eller mindre avstånd i detaljplanen. Det kan därför vara bra att kolla med den kommun ni bor i vart gränsen går. I ert fall, då det rör sig om så lite som 5 cm, torde bygglovet kräva medgivande.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare