FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/08/2021

Hur nära får en granne bygga utan godkännande?

Får min granne bygga en pergola nära tomtgränsen utan mitt godkännande?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I regel krävs det bygglov för alla nybyggnationer (9 kap 2 § plan och bygglagen - PBL). Undantagen är då det rör sig om plank eller små byggnader, mindre än 25 kvadratmeter på en tomt med småhus. En pergola omfattas av undantaget och kräver inte bygglov (9 kap 4 § PBL).

Då något byggs närmare än 4,5 meter från tomtgränsen krävs grannens samtycke. 4,5 meter är dock bara en generell riktlinje, det kan skilja sig från kommun till kommun (9 kap 4 § 2 st PBL). Om du vänder dig till din kommun kan du få reda på vad som gäller hos just er.

Eftersom jag inte vet vilken kommun ni bor i eller hur pass nära din granne tänkt bygga pergolan kan jag tyvärr inte lämna ett tydligare svar än detta.

Jag hoppas att mitt svar givit vägledning så att du kan komma vidare.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare