Hur mycket oljud ska man tåla som granne?

Hej! Jag bor i hyresrätt och har en granne över mig som lever om en del. Ljuden börjar 5 på morgonen och slutar på vardagar runt 23 och på helger mellan 07-00. Det bor tre personer i lägenheten varav ett barn. Barnet och ena föräldern är alltid hemma, de går max ut en halvtimme per dag. Detta vet jag eftersom barnet springer och dunkar leksaker i golvet och på balkongen (dunkandet på balkong och i golv med leksaker sker ibland i perioder om 30 minuter oavbrutet), föräldern springer efter barnet (lek) inne i lägenheten och när han inte gör det så går han med så tunga steg att det vibrerar ner, all vaken tid, de sitter nästan aldrig stilla. Det är så högljutt att jag vaknar varje dag samtidigt som dem TROTS att jag sover med öronproppar. På helgerna är det fest i stället, men det är inte det huvudsakliga störningen. Jag informerade hyresvärden och de ringde grannen, det blev tyst en kväll sen fortsatte det som vanligt. Jag pratade med hyresgästen personligen och de lovade att de skulle dämpa sig men inget händer. Hyresvärden menar att jag måste ringa trygghetsjour så de kan dokumentera störningen men jag är osäker på om barnet gör att det är normala störningar.

Jag mår extremt dåligt av detta och har haft ont i huvudet i princip varje dag sen de flyttade in, jag sover i bland på balkongen för att jag inte klarar av ljuden och jobbar över för att slippa komma hem till oljudet. Hemmet känns som det sista stället att slappna av på. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, jag hade gett dig rådet att dokumentera alla störningar, att föra dagbok under en tid om när och hur störningarna sker. Som din hyresvärd nämner kan det också vara bra att ringa störningsjour så du får dokumenterat att de tillkallats. Se till att skicka skriftliga klagomål till din hyresvärd så du har bevis på att du lämnat klagomål och att de mottagits hyresvärden blir då skyldig att vidta lämpliga åtgärder. Hyresvärden kan då skicka varning/tillsägelse och om störningarna inte upphör finns möjligheten för hyresvärden att säga upp hyreskontraktet med hyresgästerna ovanför dig.

Störningar som dock bör tålas är t.ex. barn som leker dagtid, så en annan rimlig åtgärd är kanske för hyresvärden att se över isolering och liknande. Gränsen går vid att störningarna inte får vara skadliga för boendes hälsa eller försämra deras bostadsmiljö, 12:25 jordabalken. Det går även att hitta mer information på hyresgästförenings hemsida.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare