Hur mycket kostar det att bryta ett förhandsavtal om bostadsrätt?

Hej,

Jag och min fru har skrivit ett förhandsavtal för en bostadsrätt lägenhet i Februari 2017. På grund av familjeförändring vill vi häva kontraktet. I förhandsavtalet står inte klart hur mycket ska man kompensera i fall man häver kontraktet. Jag har meddelat BRFen och frågat om eventuella kostnader som man ska stå för ifall man häver kontraktet. Så jag undrar vilka möjligheter jag har för att häva detta kontrakt. Vi kan tänka oss att avstå från 100000 kronor som vi betalt i förskott men inte mer. Jag kan jätte gärna skicka en kopia av förhandsavtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du och din motpart tecknat ett avtal är utgångspunkten att avtalet ska hållas (1 § Avtalslagen). Av 5 kap. 1 § bostadsrättslagen framkommer att en förening som har tecknat ett förhandsavtal är skyldig att upplåta lägenheten med bostadsrätt åt den som tecknat sig för lägenheten. Förhandstecknaren är skyldig att förvärva lägenheten med bostadsrätt.

Har ni inte avtalat något får skadeståndsskyldigheten bestämmas av den allmänna avtalsrätten

Väljer du att häva avtalet begår du ett avtalsbrott. I 5 kap. bostadsrättslagen finns inga bestämmelser som ger dig en rätt att häva avtalet utan anledning eller av familjeförändring. Eftersom ni heller ej avtalat om vad som gäller vid frånträde från avtalet kommer skadeståndsskyldigheten i ditt fall bestämmas av den allmänna avtalsrätten.

De kostnader du i ett sådant fall kan bli skadeståndsskyldig för är den ekonomiska skada som din motpart drabbas av. Ersättningsskyldigheten kan omfatta exempelvis kostnader för omförsäljning, eventuell mellanskillnad mellan priset i förhandsavtalet och försäljningspriset som erhålls vid omförsäljning samt de administrationskostnader som uppkommer i samband med omförsäljningen.

Tyvärr är det för mig omöjligt att säga exakt vilken kostnad det kan röra sig om i skadestånd då det i slutändan är beroende av vilka kostnader som finns och vad nytt försäljningspris blir. Om du och din motpart kan komma överens om en summa står det er givetvis fritt att göra så.

Min rekommendation är att du bokar tid med någon av våra jurister hos Lawline. Juristen kan dels titta igenom kontraktet du skrivit under för att se om det finns något avtalat du kan ha nytta av, men även hjälpa dig att få till ett så fördelaktigt skadestånd som möjligt. Vi erbjuder möten med våra jurister i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare