Hur mycket kan jag testamentera till min fru?

Hej.

Hur mycket av mina till gångar kan jag testamentera till min fru? Jag har ett vuxet barn sedan en tidigare relation. Som jag har förstått det så delar min fru och min dotter det som kvarstår efter testamentet, stämmer detta? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Frågor om arv och testamente regleras i ärvdabalken.

Enligt den legala arvsordningen i 2 kap. kommer din dotter (bröstarvinge) att ärva dig. Om du inte upprättar något testamente kommer hon att ensam ärva all din kvarlåtenskap (förutsatt att du inte har några fler barn).

Genom ett testamente kan du dock välja att låta din fru ärva kvarlåtenskapen. Det finns inget som hindrar dig från att testamentera bort all din kvarlåtenskap till din fru, men din dotter kan i så fall komma att påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § för att få ut den laglott som hon som bröstarvinge (barn) har rätt till. Laglotten utgör hälften av kvarlåtenskapen oavsett vad testamentet säger, se 7 kap. 1 §.

Beaktat din dotters rätt till sin laglott, är mitt råd alltså att du i detta fall skriver ett testamente där du testamenterar som mest 50 procent av kvarlåtenskapen till din fru. Testamenterar du hälften till din fru, kommer din dotter få den andra halvan.

Hoppas du fick svar på frågan! Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare