Hur mycket kan hyran höjas då nuvarande hyra är under marknadsnivå?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen gräns för hur mycket en bostadshyra får höjas procentuellt.

Hyran måste dock vara rimlig och i nivå med resten av marknaden (12 kap. 55 § jordabalken.). Hyresvärden måste meddela hyresgästen om höjningen av hyran senast tre månader innan den nya hyran börjar gälla. Meddelandet måste vara skriftligt (12 kap. 54 § jordabalken). Om hyresgästen anser att den nya hyran är för hög kan hyresgästen vända sig till hyresnämnden som kan pröva hyreshöjningen (12 kap. 54 § jordabalken.).

Då görs en bedömning i det enskilda fallet och hyran jämförs med den som liknande lägenheter har (12 kap. 55 § jordabalken.). Detta innebär att hyran borde kunna höjas till marknadsnivå men det är som sagt en bedömning i det enskilda fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare