Hur mycket hyra om man flyttar in i slutet av månaden?

Jag hyr en lägenhet från den 28 september. Hyreskontrakt skrevs på kvällen den 28 september. För hur många dagar ska jag betala hyra under september månad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du ska betala hyra från och med den dag som du får tillträde till lägenheten, den 28 september. Du ska därmed betala hyra för tre dagar under september månad: 28, 29 och 30 september. Det innebär att du ska stå för 3/30 av hyran för hela månaden, alltså 10 %.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare