FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/04/2019

Hur mycket frånvaro får man ha?

Hur många frånvaro kan har en arbetskamarad i en månad? Eftersom jag har en kolegor , han har i sista 6 månader varje dag frånvaro?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inte lagstadgat "hur mycket" frånvaro man får eller inte får ha. I slutändan är det dels beroende vad frånvaron beror, dels är det något mellan arbetstagaren och arbetsgivaren (och inte kollegor emellan). Det finns en mängd frånvaro som kan legitim, till exempel sjukdom och vård av barn. Ogiltig frånvaro kan vara grund för uppsägning; men i det fallet är det en sak mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare