FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/07/2020

Hur mycket får man vara sjuk från arbetet?

En kollega till mig sa argt och bestämt till mig att jag absolut inte FÅR bli sjuk i höst när den verksamhet som jag arbetar på startar upp. Hon är själv nära utbrändhet. .jag har ett förflutet med utbrändhet och detta stressar mig så jag får ont i magen. Att känna att allt ska hänga på om jag är frisk annars rasar allt. Hur mycket har man rätt till att vara sjuk på en arbetsplats.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen begränsning för hur mycket en enskild "får" vara sjuk. Är den anställde sjuk så är den det. Det finns alltså inga regler om att en anställd bara får vara sjuk ett visst antal dagar. Däremot finns ett särskilt högriskskydd för arbetsgivaren som innebär att försäkringskassan kan ta över en del/hela kostnaden för en person som är väldigt mycket sjuk (mer än 10 ggr /år eller mer än 28 dagar i följd) till följd av en sjukdom eller funktionsnedsättning.

Sammanfattningsvis behöver du inte oroa dig för att du är sjuk för mycket. Blir du sjuk i höst så blir du det och det är ingen grund för avskedande eller liknande. Det är upp till arbetsgivaren att se till att arbetsplatsen kan fungera trots att en eller flera arbetstagare är sjuka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare