Hur mycket får man i barnbidrag för två barn?

Hur mycket får tillfälet vårnadhavare för två barn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur mycket barnbidrag vårdnadshavare kan få om man har två barn.
Regler om barnbidrag finns i Socialförsäkringsbalken (SFB).

Allmänt barnbidrag
Från och med 2018-03-01 lämnas allmänt barnbidrag med 1250 kr per månad för varje barn (15 kap. 3§ SFB). Detta gäller upp till barnet fyller 16 år (15 kap. 4§ SFB). Det finns även regler om förlängt barnbidrag, som alltså gäller till efter att barnet fyllt 16 år. Förlängt barnbidrag lämnas om ett barn efter sexton år exempelvis går i grundskola eller grundsärskola (15 kap. 5§ SFB). Om det ska lämnas barnbidrag för bägge barnen utifrån dessa regler innebär det att det allmänna barnbidraget för två barn blir 2 500 kr.

Flerbarnstillägg
Får man barnbidrag för två barn kan man också ha rätt till ett så kallat flerbarnstillägg. Flerbarnstillägget innebär ett ytterligare bidrag på 150 kr per månad för det andra barnet (15 kap. 8§ SFB).

Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis kan man få 2 500 kr i allmänt barnbidrag och 150 kr i flerbarnstillägg om man har två barn. Sammanlagt blir detta 2 650 kr.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare