Hur många timmar i veckan räknas som heltid?

En vän till mig har haft en tjänst med lönebidrag. Han är nu uppsagd och har i sitt anställningskontrakt en heltidstjänst. Han behöver nu ett arbetsgivarintyg för arbetslöshetsförsäkring från arbetsgivaren.

Arbetsgivaren skriver att min vän har arbetat 35 timmar per vecka.

Arbetsgivaren har också fått lönebidrag baserat på 35 timmar per vecka.

Min fråga är: räknas 35 timmar per vecka som heltidsanställning? Arbetsgivaren påstår det.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlas i arbetstidslagen.

Det finns däremot ingen bestämmelse i lagen som säger hur många timmar i veckan en arbetstagare ska jobba för att arbeta heltid. Arbetstiden får däremot inte vara mer än 40 timmar per vecka under en fyra veckors period (5 § arbetstidslagen). Arbetsgivaren kan med andra ord välja att exempelvis 35 timmar i veckan ska vara ordinarie arbetstid.

"Min fråga är: räknas 35 timmar per vecka som heltidsanställning?"

En arbetsgivare har möjlighet att sätta en kortare arbetstid än den som är den mest förekommande; 40 timmar per vecka. Ofta finns det ett kollektivavtal på arbetsplatsen mellan arbetsgivaren och facket som har avtalat om vilka tider som gäller för heltid respektive deltid.

En arbetsgivare kan alltså själv bestämma lägre tid. Vanligast är tiden (heltid) bestäms genom kollektivavtal vad som ska vara den ordinarie arbetstiden (3 § arbetstidslagen). Det innebär att din vän kan arbeta 35 timmar per vecka och ändå kan arbeta heltid.

Begreppet "heltid"

Heltid handlar egentligen inte om antalet timmar man arbetar per vecka i sig, utan om att arbetstagaren jobbar 100 procent av överenskommen sysselsättningsgrad. Om din väns arbetsgivare uttryckligen har sagt att 35 timmar är heltid, är det högst troligt att din vän har arbetat heltid.

Hoppas du känner att du fick svar på frågan, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare