FrågaARBETSRÄTTSjuk 15/11/2018

Hur många timmar är en karensdag?

Hej! Jag jobbar som personlig assistent. Min anställning är "så länge uppdraget varar". Jag blev sjuk på jobbet och gick hem 2 timmar och 15 minuter tidigare än ordinarie arbetstid som är 8 timmar och dagen efter var jag sjuk hela dagen och sjukanmälde mig därför.

Men nu till frågan, min arbetsgivare påstår att jag har 8 timmar karens? Stämmer verkligen det?

Jag trodde att karens blev dessa 2 timmar och 15 min som jag gick hem från jobbet och att jag dagen efter skulle få sjuklön alltså 80% av lönen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör rätten till karens och rätten till sjuklön är det sjuklönelagen som är tillämplig. Du har rätt till sjuklön för den tiden du varit sjuk men egentligen skulle ha arbetat (1 § sjuklönelagen). Detta gäller oavsett vilken typ av anställning du har.

För karensdagen utgår ingen sjuklön, men för resterande dagar inom en 14-dagars sjukperiod ska sjuklön betalas till dig som arbetstagare (6 § första stycket, första punkten sjuklönelagen). Lagen tar dock inte upp någonting om hur många timmar som utgör din karensdag. Lagen är dessutom inte jättelätt att tolka.

Enligt några är karensdagen din första sjukdag, oavsett om du varit sjuk i åtta timmar eller i två och en halv. Och då ska sjuklön utgår från och med andra dagen. Enligt andra är karensdagen åtta timmar, vilket då innebär att är du sjuk fyra timmar en dag så räknas karensen även fyra timmar under andra dagen. Det är därför inte helt lätt att svara på din fråga. Ofta regleras dock karenstid och sjuklön genom kollektivavtal, anställningsavtal eller arbetsplatsens policy.

Du anger inte i din fråga om din arbetsplats har kollektivavtal eller inte. Om det finns ett kollektivavtal så påverkar det dig oavsett om du är medlem i en fackförening eller inte (2 § sjuklönelagen). Jag skulle därför rekommendera dig att ta reda på om din arbetsplats har kollektivavtal och se över hur avtalet reglerar sjuklönen, alternativt titta i ditt anställningsavtal om karensdagen regleras där i.

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare