Hur många semesterdagar har jag rätt till?

Hej! Min man blev provanställd i Januari 2019 och blev sedan fastanställd i juni 2019. Hur många semesterdagar har han rätt att ta ut om han vill gå på semester i Augusti?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur många semesterdagar har jag rätt till?

Regler om semester finns i semesterlagen (SemL). En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår (4 § första stycket SemL). Ett semesterår pågår från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år (3 § SemL). En arbetstagare som har påbörjat sin anställning efter den 31 augusti under semesteråret har dock endast rätt till 5 semesterdagar (4 § första stycket SemL). I praktiken innebär detta att arbetstagaren kan ta ut 5 semesterdagar fram till och med den 31 mars. Den 1 april börjar ett nytt semesterår och arbetstagaren får 25 nya dagar att ta ut. Din man kan alltså ta ut 25 semesterdagar. Läs längre ner i svaret för att veta vad som gäller om semesterns förläggning.

Tänk på att mitt svar utgår från reglerna i semesterlagen. Det är däremot möjligt att din man har rätt till fler semesterdagar enligt sitt anställningsavtal eller ett eventuellt kollektivavtal. Jag rekommenderar din man att titta i sitt individuella anställningsavtal och se om det finns någon regel om semester där. Jag rekommenderar också din man att undersöka om han omfattas av något kollektivavtal på arbetsplatsen. I ett eventuellt kollektivavtal kan det ha avtalats om fler semesterdagar.

När har jag rätt att ta ut min semester?

En arbetstagare har rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden juni – augusti. Detta gäller om annat inte har avtalats (2 a § fösta stycket SemL och 12 § SemL). Om man inte kan komma överens om när semestern ska förläggas är det arbetsgivaren som slutligen bestämmer detta (11 § första stycket SemL).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss på Lawline!

Jakob OsmoRådgivare