Hur många reparationsförsök ska man tåla?

Köpte en soffa från en butik, Soffan levererades under Mars 2012. Sedan cirka sex månader tillbaks så har jag haft problem med ryggstödet; Soffans ryggstöd har en funktion som gör att ryggstödet kan justeras; du kan han den nere eller uppe. Funktion är ej elektrisk dock. Detta ryggstödet har gått sönder två gånger hittils, och har även reparerats dessa två gånger av deras reparatör utan framgång. Första gången den gick sönder, så betällde dem en reservdel för soffan, detta tog cirka cirka 4 veckor. Andra gången; så tog dem med hela soffan för reparation, vilket dog tre dagar. Nu har den återigen gått sönder, efter cirka tre veckor sedan den reparerades sist. Samma fel och samma ryggstöd. Den har reparerats två gånger hittils och nu har den fått samma problem igen. Jag vill nu häva mitt köp. Är det något som är berättigad till baserat på det som jag sagt? Om butiken vill reparera soffan den igen, hur skall jag då ställa mig till detta? Så som jag förståt det så är jag berättigad till att häva mitt köp efter två reparationsförsök. Samt att jag kan neka till fler försök. Vad säger lagen i denna situatuonen. Har jag rätt att häva köpet samt att neka till fler reparationsförsök om dem skulle begära detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är av den uppfattningen att man som kund endast ska behöva acceptera två reparationsförsök gällande samma fel innan man har rätt att häva köpet. Se t.ex. ARNs avgörande Änr 2007-0308. Om felet återkommer efter två reparationer har man som kund enligt ARN rätt att vägra fler reparationsförsök.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare