​Hur många personer får bo i en hyresrätt?

Hej,

Vi har hittat en nyrenoverad hyreslägenhet som vi verkligen vill hyra och som består av 3 rok. Lägenheten är på 88 kvm men hyresvärden vill endast ha 3 st boende i lägenheten. Vi är en familj av 4 personer en mamma, pappa och två systrar som delar rum. Dottrerena är 21 och 17 men hyresvärden envisas ändå om att de inte vill hyra ut till mer än 3 personer. Min fråga är om hyresvärden har laglig stöd att begära sådant samt om det är olagligt att en fjärde familjemedlem flyttar in efter skrivet kontrakt.

Mycket tacksam för snabbt svar då det är ganska akut!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ni - en familj på fyra - vill hyra en lägenhet varvid hyresvärden endast vill ha tre boende där och du följaktligen undrar om hen har lagligt stöd för att begära detta.

Det finns ingen bestämmelse i 12 kap. JB som reglerar hur många människor som maximalt får bo tillsammans i en lägenhet. Det finns således inget hinder att ni alla bor tillsammans i en lägenheten. Observera dock att det finns en skyldighet för hyresgästen att vårda lägenheten (12 kap. 24 § JB) och för hyresgästen att se till att inte störa boende i omgivningen (12 kap. 25 § JB). Antalet boende i lägenheten bidrar dock inte per definition att lägenheten vanvårdas eller att omgivningen störs, utan det beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet.

Svaret på din fråga är således följande. Det finns ingen bestämmelse i 12 kap. JB som hindrar er från att bo hela familjen i lägenheten. Som hyresgäst finns dock skyldighet att vårda lägenheten och inte störa omgivningen. Så länge hyresgästen uppfyller dessa krav, kan det i teorin bo hur många personer som helst i lägenheten. Detta gäller oberoende av vad som kommit överens om vid kontraktsskrivningen. Att ytterligare ett barn bor i lägenheten kan inte utgöra skäl för hyresvärden att säga upp ert kontrakt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare