FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/02/2020

Hur många kan vara folkbokförda i en lägenhet?

I en lägenhet i vår förening är 43 personer folkbokförda, varav en står som ägare. Hur är det möjligt? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Någon reglering kring hur många som får vara folkbokförda på samma adress samtidigt finns inte, men det krävs däremot att man faktiskt är bosatt på den adress man är folkbokförd på (6 och 7 §§ Folkbokföringslag).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare