Hur många gånger måste reparation accepteras efter fel enligt konsumentköplagen?

Hej!

Jag köpte en mobil med abonnemang januari 2018. I juni samma år lämnade jag in den på lagning då det helt plötsligt inte gick att ladda den. Jag testade olika laddare och olika uttag. Fick tillbaka den med info om att de bytt ut delar och uppdaterat mjukvaran. I september 2018 hände samma sak den slutade ladda, än en gång lämnade jag in den och fick den lagad. I novemberr 2018 hände det en tredje gång, lämnade in den och fick den lagad. Fick veta att om det hände igen så skulle jag få en ny telefon. Den slutade fungera att ladda en 4:e gång i januari 2019, lämnade in den och fick den lagad igen! Alltså jag fick ingen ny telefon. Hur många gånger ska det behöva hända innan jag kan kräva en ny telefon eller har jag rent av rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att du som privatperson ingått avtalet med en näringsidkare, varpå konsumentköplagen blir tillämplig (KKL).

För att kunna kräva en ny telefon eller häva köpet ska varan vara felaktig (22 § KKL). Av 16 § KKL framgår att varan ska överensstämma med vad som följer av avtalet när det kommer till art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning, annars anses det vara fel på varan. Fel kan även föreligga om varans egenskaper inte överensstämmer med de egenskaper som säljaren har nämnt vid marknadsföringen av varan, 19 § KKL. Då telefonen inte går att ladda, är den felaktig och du har rätt att göra diverse påföljder gällande.

I 22 § KKL uppräknas de påföljder som köparen kan kräva om det är fel på varan. Det första steget för köparen (som ni redan har gått igenom) är att kräva reparation eller utbyte av varan, som ska utföras utan extra kostnad för köparen. Vanligtvis har säljaren två försök på sig att reparera varan och om samma fel återstår efter andra reparationen har köparen rätt att tacka nej till flera försök. Säljaren har rätt till mer än två försök att reparera varan om det beror på flera olika fel.
Då varan i detta fall reparerats fyra gånger och då felet fortfarande återstår, har du rätt att kräva omleverans och få en ny telefon.

Som sista alternativ har köparen rätt till prisavdrag (28 §) eller hävning av köpet (29 §). För rätt till att häva köpet ska föreligga krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig, vilket varierar från fall till fall. Hävning innebär att köparen lämnar tillbaks varan och säljaren lämnar tillbaks pengarna. I vissa fall har du som köpare rätt till ersättning för de utgifter och förluster du drabbas av pga. felet på varan, enligt 30 § KKL. Rätten till ersättning gäller även om köpet har hävts.

Sammanfattning
Då det föreligger fel i varan har du som utgångspunkt rätt att kräva en ny telefon. Om säljaren inte har möjlighet att förse dig med en ny telefon, har du rätt att häva köpet. Om du blir erbjuden att än en gång reparera telefonen, har du rätt att vägra detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare