Hur många gånger måste jag tåla att återförsäljaren åtgärdar ett fel innan jag kan häva mitt bilköp?

Har en fråga ang konsumentköplag. Har köpt en splitter ny bil och det är tredje gången nu som airbag fel kommit upp, dem lova sist att det skulle vara löst men tydligen så är det inte löst då felet har kommit igen. Kan jag häva köpet? Eller kräva en ny bil

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör ett konsumentköp, så kikar vi, som du själv är inne på, närmare på konsumentköplagen (KköpL).

Förutsättningar

Jag är lite osäker på om det är till återförsäljaren du vänt dig, men då det är en helt ny bil, så förutsätter jag att du vänt dig till återförsäljaren och då återförsäljaren försökt åtgärda felet kommer jag förutsätta att det är klarlagt att det är ett fel i bilen, att ansvaret ligger på återförsäljaren och att du reklamerat felet i tid etc. Jag hoppar därför i stället direkt på frågan om du kan kräva omleverans eller häva bilköpet på grund av det återkommande felet eller inte. Jag kommer också förutsätta att du inte gått med på att köpa en bil som inte är trafiksäker, vilket annars är möjligt.

Återförsäljaren har alltid rätt att försöka avhjälpa felet eller företa omleverans först

Innan hävning av bilköpet kan komma på tal har återförsäljaren alltid rätt att först försöka avhjälpa det uppkomna felet eller företa omleverans (27 § KköpL).

Du borde inte behöva tåla mer än två avhjälpningsförsök för samma fel

Enligt uppgift har du däremot låtit dem försöka avhjälpa felet tre gånger nu utan att felet åtgärdats. HALLÅ KONSUMENT!, som erbjuder oberoende vägledning genom Konsumentverket skriver att återförsäljaren i regel ges två avhjälpningsförsök för samma fel. Om det bedöms som olika fel, så kan du behöva tåla fler avhjälpningsförsök, men i det här fallet verkar det vara tre avhjälpningsförsök för samma fel. Läs mer via: https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/bil-och-andra-fordon/fel-pa-bilen-efter-kop-av-bilhandlare/.

Allmänna reklamationsnämnden har gjort samma bedömning. Se följande länk: https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-till-reparation-av-fel/.

Du borde kunna kräva omleverans eller häva bilköpet

Då bilen är helt ny är det mer än vad du borde behöva tåla. Det är inte trafiksäkert att köra runt med airbags som inte fungerar. Dessutom har du låtit dem försöka avhjälpa samma fel vid tre tillfällen. Utan närmare inblick i ärendet så borde en omleverans kunna vara möjlig att kräva, och en hävning likaså, enligt de ovanstående källorna.

Mitt råd

Kontakta återförsäljaren och be om omleverans eller hävning av bilköpet, beroende på vad du själv vill. Det kan inte vara roligt för återförsäljaren heller att hålla på att laga bilen gång på gång. Förhoppningsvis hittar ni en lösning som passar er båda.

Jag hoppas att du snart får en problemfri bil, och önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare