FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/12/2018

Hur många dagar i rad kan man arbeta?

Hej!

Jag är anställd på två olika företag, men är bara anställd som timmare. Hur många dagar i rad får jag arbeta då?

Jag har hört att man bara får arbeta 12 dagar i rad, hos samma arbetsgivare. Men om jag arbetar tex. 17 dagar i rad (tex. 3 dagar på ena stället, 4 dagar på andra osvosv), är det okej då? Och hur många dagar får jag arbeta i rad då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur många dagar i rad du kan arbeta hos samma arbetsgivare utan att denne bryter mot lagen.

Regler om arbetstid finns i arbetstidslagen (ATL).

Över en arbetsvecka ska du som arbetstagare ha en sammanhängande period av vila på minst trettiosex timmar, detta kallas veckovila, 14 § ATL. Detta innebär att över en period på sju arbetsdagar ska du kunna vara ledig trettiosex timmar i rad.

Eftersom du skriver att du är timanställd på två olika företag så tolkar jag det som att du har två arbetsgivare. Så länge båda dessa ger dig trettiosex timmars ledighet över sjudagarsperioder så uppfyller de sin skyldighet att ge dig veckovila. Det faktum att du använder veckovilan hos en arbetsgivare till att arbeta hos en annan arbetsgivare är inte deras ansvar, utan ditt eget. Om du tycker att du arbetar för mycket kan du som timanställd tacka nej till arbete.

Arbetstidslagen är till för att skydda dig som arbetstagare genom att ge arbetsgivaren skyldighet att ge dig rätt till vila och återhämtning.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare