Hur många bostadsrätter man får lov att äga

Hej, hur många bostadsrättslägenheter får man äga som privatperson?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Det finns inte någon lagstiftning angående hur många bostadsrätter du får äga.

För övrigt: För att få äga en bostadsrätt måste föreningen godta dig som medlem, 2 kap 1 § Bostadsrättslagen (och 1 kap 3 §). Du kan även äga flera bostadsrätter i samma förening om stadgarna för den föreningen tillåter det. För att bli medlem i förening kan stadgarna innehålla olika krav, vilket går att läsa ur 2 kap 1 § Bostadsrättslagen. Ett exempel på övriga krav kan vara att du ska vara folkbokförd på den adressen och det kan komplicera köpet om du inte har tänkt att bo där. Om du har köpt en bostadsrätt ska du godtas som medlem om du uppfyller kraven i stadgarna och att det inte finns några alldeles speciella omständigheter, 2 kap 3 § Bostadsrättslagen.

Slutsats: Således, under rätt förutsättningar får du äga hur många bostadsrätter du vill.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare