Hur många betalda och obetalda semesterdagar har jag om jag börjar arbeta i april?

Hej

Har en fråga om semester under provanställning. Om man anställs 12 april 2021 och har provanställning till 10 oktober 2021, dvs 6 månader, hur många dagar betald semester och hur många obetalda dagar har man? Kan arbetsgivaren neka semester under själva sommaren?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Semesterlagen reglerar frågor kring semester och jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga. Jag kommer först gå igenom mer detaljerat vad som gäller men en sammanfattning finns längre ner i texten.

Notera att lagen är semidispositiv, vilket innebär att kollektivavtal kan ange andra bestämmelser än vad som anges i semesterlagen och därmed vad jag anger nedan (2a § semesterlagen).

Alla arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår

Enligt lag får alla arbetstagare rätt till 25 semesterdagar varje semesterår. Med semesterår räknas 1 april till 31 mars nästa år, det vill säga 1 april 2021 till 31 mars 2022 i ditt fall. Det ställs inget krav på att dessa dagar behöver vara intjänade men om de inte är det gäller att man inte får betalt för de dagar som inte är intjänade (3 § och 4 § semesterlagen).

Semestern ska förläggas mellan juni och augusti om inget annat har avtalats. Hur många av semesterdagarna som är intjänade är beroende av hur långe du varit anställd. Semesterlönen tjänas in under intjänandeåret 1 april till 31 mars innan semesteråret, det vill säga mellan 31 mars 2020 och 1 april 2021 i ditt fall (7 § och 12 § semesterlagen).

Notera att det är frivilligt för arbetstagare att ta ut obetald semester. Arbetstagaren kan alltså välja att inte ta ut obetalda semesterdagar (8 § semesterlagen).

Notera även att vissa arbetsgivare tillämpar sammanfallande intjänade- och semesterår. Detta innebär att arbetstagaren får semesterdagarna utbetalda trots att de inte har intjänats och betalar därför succesivt av förskottet vart efter anställningen fortgår.

Sammanfattning

Enligt semesterlagen har en arbetstagare rätt till 25 obetalda semesterdagar eftersom denne börjar arbeta i april. Arbetsgivaren kan alltså inte neka hen semester för färre än dessa dagar. Den anställde har dock inte tjänat in någon semesterlön eftersom hen började att arbeta efter intjänandeåret (det vill säga efter 1 april 2021) och har därför inga betalda semesterdagar.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare