FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp15/06/2019

Hur man skaffar sig en advokat?

Hej!

Jag undrar hur man skaffar sig en advokat?

I Januari 2019 så polisanmälde jag en överläkare för sexuellt ofredande. Detta har nu gått enda till åklagare och dom har fått se videobevis på att hela mottagningen visste om vad läkaren gjort mot mig men även andra kvinnor och tjejer i över 20år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som utsatts för brott kallas för målsägande. Som målsägande kan man i vissa fall ha rätt till ett målsägandebiträde, en person, som ofta är en advokat, som kan föra din eventuella skadeståndstalan i domstol samt stödja brottsoffret i rättsprocessen.

Man kan få målsägandebiträde i bland annat sexualbrott eller andra brott som kan ge fängelse som påföljd. Det är domstolen som beslutar och förordnar om ett målsägandebiträde. Detta kan göras när en förundersökning har inletts. Ett målsägandebiträde får betalt av staten och kostar ingenting för brottsoffret personligen.

Du kan vända dig till domstolen för att ansöka om ett målsägandebiträde eller kontakta dem för vidare information för vad som gäller för just dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare