Hur man säger upp sin arvslott.

Hej

Jag vill säga upp min arvsrätt del till mina syskon hur gör ja då

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om arv och testamentsrätt vilket regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag rekommenderar att du antingen ber dina föräldrar att testamentera din arvslott till dina syskon eller att du ger den del du vill i gåva till dina syskon. Jag kommer nu förklara hur dessa två alternativ skulle gå till i praktiken.

Arvsavsägelse och inskränkning av arvslotten genom testamente

Du har rätt att avsäga dig ditt arv genom att godkänna ett testamente eller på annat sätt. Detta ska ske skriftligen hos arvlåtaren, dvs. dina föräldrar i detta fall. (17 kap 2 § ÄB).

Dina föräldrar kan alltså testamentera bort hälften av din arvslott, andra hälften dvs. laglotten har du alltid rätt att kräva (7 kap 1 § ÄB).

Dina föräldrar kan upprätta ett testamente enligt reglerna i 10 kapitlet ÄB. Testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen som ska skriva under testamentet (10 kap 1 § ÄB).

Hur du ger bort din arvslott i gåva

Det andra alternativet är att du ger summan av din arvslott i gåva till dina syskon. Detta innebär att dina föräldrar ej behöver upprätta ett testamente eller på annat sätt involvera sig. En gåva är fullbordad när den kommit i gåvotagarens besittning, dvs. när dina syskon konkret får gåvan. Löften eller utfästelser om gåva är inte bindande (1 § lag angående vissa utfästelser om gåva).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare