FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/04/2018

Hur man kan påverka styrelsebeslut i samfällighetsförening.

Hej! Är med i en samfällighetsförening och nu är det någon som vill kapa 2 stora fina Almar (träd) som bla skyddar mot insyn i våran radhuslänga. Kan styrelsen verkligen bestämma det om inte alla är med på det. Jag själv tycker inte att man kapar ner fullt friska träd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall kommer lagen om förvaltning av samfälligheter att bli aktuell.

En samfällighet förvaltas antingen direkt av delägarna (delägarförvaltning) eller genom samfällighetsförening (4 §). I ditt fall är det fråga om en förening. Föreningen ska vid förvaltningen av samfälligheten se till föreningsmedlemmarnas bästa beaktas och även att varje enskild medlems särskilda intressen ska beaktas i skälig omfattning (19 §). Vidare får föreningen inte driva verksamhet som är främmande för samfällighetens ändamål (18 §). Styrelsen handhar föreningens angelägenheter i enlighet med lagen, stadgarna och föreningsstämmobeslut (35 §).

I den mån det är möjligt ska alltså din förening tillgodose dina intressen.

Det är på föreningsstämman medlemmarna har rätt att delta i handhavandet av föreningens angelägenheter. Ifall ärendet med träden inte tagits upp och behandlats på föreningsstämman kan minst en femtedel (eller vad som är bestämt i stadgarna) av alla röstberättigade medlemmar begära en extra stämma. I sådant fall åligger det sedan styrelsen att kalla till extra stämma. Om så inte sker gör länsstyrelsen det på anmälan av medlem (47 §).

Jag rekommenderar alltså att du och de övriga medlemmarna kallar till extra stämma och tar upp ärendet. Ifall ni på stämman kommer fram till att träden inte ska avverkas måste styrelsen respektera detta (35 §). Kom även ihåg att ange det ärende ni vill behandla.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare