Hur man avsäger sig sitt arv

Hej.

Jag undrar hur man går till väga för att AVSÄGA SIG SOM DÖDSBODELÄGARE?

Vill inte ha något arv eller ha att göra med begravning, tömma lägenhet osv.

Har inte träffat min mor på 7 år och väldigt sällan haft kontakt pga många olika orsaker.

Hon har bara varit en mamma "på pappret".

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns en skillnad mellan att avsäga sig arvet innan och efter dess att din mamma avlidit, genom att avsäga sig sitt arv så kommer man inte heller bli en dödsbodelägare. Jag kommer därför i mitt svar till dig först säga hur man går till väga för att avsäga sig arvet innan din mor har avlidit respektive avsäga sig det efter hon har avlidit.

Hur man avsäger sig arvet innan mamman har avlidit:

Man kan alltså avsäga sig sitt arv medan arvlåtaren är vid livet. Man gör detta genom ett skriftligt avtal med arvlåtaren, alltså du måste göra detta med din mamma (17 kap. 2 § ärvdabalken). Så fort du har skrivit detta avtal med din mor är du inte en arvinge längre.

Viktigt att komma ihåg är däremot att du inte kan bestämma vem som kommer i ditt ställe, utan den del som du skulle fått delas istället mellan de andra arvingarna. Dina eventuella barn kommer alltså inte få något arv om du och din mor inte avtalar om det (17 kap. 2 § stycke 3 ärvdabalken).

Hur man avsäger sig arvet efter din mamma har avlidit:

En arvinge kan alltid också avsäga sig sitt arv efter det att arvlåtaren har avlidit. Om hur man gör detta finns dock inte reglerat i lag. Men man får tala om för dödsbodelägarna att man inte längre vill vara en arvtagare, där man intygar i bouppteckningen att man faktiskt avstår från arvet.

Om man avsäger sig sin rätt till arv så är man inte längre dödsbodelägare. I ditt fall måste du därför avsäga dig din rätt till arvet för att avstå från att vara både dödsbodelägare och inblandad i en uppdelning av arvet.

För mer information rekommenderar jag dig starkt att besöka skatteverkets hemsida om just avsägelse av arv.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare