Hur långt sträcker sig myndigheternas serviceskyldighet?

Hejsan Lawline,

Har för mig att jag har läst för ett tag sedan att: vänder du dig till en myndighet och behöver hjälp med X, men dom kan inte hjälpa dig med detta. Så är dom skyldiga enligt lag att peka dig i rätt riktning med information om var du kan få hjälp med X. (Tycker det låter flummigt, men samtidigt låter det inte helt otänkbart).

Så min fråga är nu, stämmer detta överhuvudtaget, och isåfall - till vilken utsträckning?

Tack på förhand,

Alexander Wiberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har myndigheterna en så kallad serviceskyldighet. Detta innebär att myndigheterna är skyldiga att exempelvis ge vägledning och råd till enskilda. De är också skyldiga att hjälpa till om någon har vänt sig till fel myndighet genom att hänvisa till rätt myndighet (6 § FL).

Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig, vilket innebär att myndigheternas servicenivå är olika från fall till fall. En privatperson kan dock förvänta sig mer hjälp än ett företag. Serviceskyldigheten omfattar däremot inte mer avancerad rådgivning som kräver utredningar eller speciell kompetens.

För att sammanfatta stämmer det alltså att myndigheterna har en skyldighet att hjälpa till om du har vänt dig till fel myndighet för att få hjälp. I vilken utsträckning myndigheterna är skyldiga att hjälpa till kan variera, men som privatperson har du åtminstone alltid rätt till enklare vägledning och rådgivning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare