När försvinner betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretag när man har skuldsanering?

Hej. Jag har skuldsanering i 5 år och undrar när betalningsanmärkningen tas bort. Skall jag vänta ytterligare 5 år?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen försvinner först när din skuldsanering är färdig, eller om du behöver vänta ytterligare fem år efter att skuldsaneringen är över.

Din fråga behandlas dels i kreditupplysningslagen (KuL), dels i skuldsaneringslagen (SksanL)

En betalningsanmärkning gäller i regel i tre år för privatpersoner hos kreditupplysningsföretag (8 § andra stycket KuL).

Värt att betona att det är kreditupplysningsföretagen själva som bestämmer den exakta tidpunkten. Du kan läsa mer om detta på datainspektionens hemsida, här.

En skuldsanering hos Kronofogdemyndigheten pågår normalt i fem år, och betalningsplanen löper också då i regel efter fem år (34 § SksanL).

Om man samtidigt, vilket du nämner i frågan, har en betalningsanmärkning hos ett kreditupplysningsföretag, så utlöser den betalningsanmärkningen hos kreditupplysning företagen på tre år, i stället till perioden du har beslut om skuldsanering, dvs fem år (8 § tredje stycket KuL).

Sammanfattning

En betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretag upphör i huvudregel efter tre år. Om en person däremot har ett beslut om en skuldsanering och som har fattats av Kronofogden, och ska pågå i fem år, "förlängs" också tiden betalningsanmärkning syns hos kreditupplysningsföretagen till fem år.

Betalningsanmärkningarna du har försvinner alltså samma dag som din skuldsanering enligt plan hos Kronofogden, är över. I ditt fall försvinner anmärkningarna först efter fem år.

Du kommer med andra ord inte behöva vänta ytterligare fem år på att dina betalningsanmärkningar ska försvinna, utan den försvinner samma dag som din skuldsanering hos Kronofogden, enligt er betalningsplan upphör formellt.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare