FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/05/2017

Hur länge måste man vänta innan man väcker talan om umgänge på nytt?

Hej. Jag har en fråga angående vårdnad. Om jag blir nekad rätt till att ha umgänge med mitt barn i tingsrätt och hovrätt och det överklagas till HD men de vägrar ta upp fallet. Hur länge måste jag vänta innan jag kan försöka få umgängesrätt igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen tidsfrist för hur länge du måste vänta innan du väcker talan om umgänge igen efter en tidigare dom vunnit rättskraft och du du kan därför väcka talan direkt när den tidigare domen gjort detta om du vill. Det kan dock vara så att om du gång på gång väcker talan om umgänge blir tvungen att ersätta motpartens rättegångskostnader trots att huvudregeln är att var och en av er ska betala era egna rättegångskostnader, vilket kan bli kostsamt (6 kap. 22 § FB). Av b la den anledningen kan det vara bra att inte väcka talan direkt igen om omständigheterna som ligger till grund för att umgängesrätt nekats inte har förändrats utan istället först försöka förändra dessa omständigheter innan du väcker talan igen.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare