Hur länge kan man vara tjänstledig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte i frågan varför du vill vara tjänstledig. Det är olika regler som gäller beroende på om du till exempel vill vara tjänstledig för att studera, vara tjänstledig för att prova på egen näringsverksamhet eller vara tjänstledig för att du ska vårda en nära anhörig. Eftersom att det inte framgår i frågan varför du vill vara tjänstledig tänker jag i svaret redogöra för vad som gäller allmänt med längd på tjänstledighet. Med allmänt menar jag situationer då den anställde önskar extra ledighet. Det sätts inte upp någon tidsgräns i lag gällande hur länge man kan vara tjänstledig i sånna fall.

Det framgår inte i frågan om ni har kollektivavtal på arbetsplatsen. I kollektivavtal kan den här typen av frågor vara reglerade. Det kan därför vara en god idé att läsa igenom kollektivavtalet (om ni har ett sådant på arbetsplatsen) för att se om det står något om maxlängd på tjänstledighet.

Om längden på tjänstledigheten inte regleras i kollektivavtalet är det upp till arbetsgivaren och arbetstagaren att komma överens. Jag rekommenderar att ni gör en skriftlig överenskommelse där det bland annat framgår längd på tjänstledigheten och vad som gäller om den anställde vill komma tillbaka tidigare.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare