Hur länge kan förundersökningen pågå?

Hej!

Jag har fått reda genom målsägande att jag är misstänkt för bedrägeri. Förundersökning är inledd och har nu pågått i över ett år. Jag har vänt mig direkt till polisen för att få information om förundersökningen, det enda jag fått till svar är att dom ser att jag finns i något ärende. Hur länge måste jag vänta innan jag delges misstanke?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna om förundersökning finner du främst i 23 kap. rättegångsbalken (RB).

En förundersökning ska bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger, 23:4 RB. Förundersökningen ska bedrivas tills att åtal väcks eller att det inte längre finns anledning att fortsätta, 23:1 RB. I princip kan en förundersökning bedrivas hur länge som helst, förutsatt att det finns anledning att fortsätta och att brotten man är misstänkt för inte är preskriberat.

Jag kan tyvärr inte svara på om eller när du kommer delges misstanke. Förundersökningen kommer att fortsätta så länge det finns skäl för det eller när brottet du misstänks för blir preskriberat.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om inte så tveka inte för att höra av dig igen.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare