Hur länge kan Försäkringskassan återkräva bostadsbidrag?

Hur länge får försäkringskassan återkräva ett felaktigt bostads bidrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är bestämmelserna om preskription som avgör hur långt tillbaka i tiden Försäkringskassan kan återkräva ett felaktigt bostadsbidrag. Reglerna för preskription finns i preskriptionslagen (PreskrL). Lagen gäller i fråga om preskription av skulder om det inte finns annan lag som stadgar annat (1 § PreskrL). Det finns ingen separat lag avseende preskription av bostadsbidrag varför preskriptionslagen blir aktuell.

En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten om inte preskriptionen avbryts innan (2 § första stycket PreskrL). I fråga om bostadsbidrag är utgångspunkten för preskriptionstiden när den felaktiga utbetalningen gjordes (jfr prop. 1979/80:119 s. 89). Ett beslut om återkrav från Försäkringskassan räknas som ett preskriptionsavbrott.

Som svar på din fråga innebär det att Försäkringskassan kan återkräva felaktigt utbetalt bostadsbidrag tio år tillbaka i tiden. Har det gått mer än tio år från att den felaktiga utbetalningen gjordes är skulden preskriberad och kan inte återkrävas. När Försäkringskassan väl återkrävt bostadsbidraget har det skett ett preskriptionsavbrott och en ny tid om tio år börjar löpa (jfr 6 § PreskrL).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare