FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/02/2020

Hur länge finns bötesuppgifter kvar i belastningsregistret?

Jag är 55 år och tidigare ostraffad. För 2 år sedan blev jag dömd för rattonykterhet och fick böter samt av med körkortet i ett år. Hur länge finns jag i brottsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om belastningsregistret finns i Lag om belastningsregister.

Vad som registreras i belastningsregistret:

I belastningsregistret, i dagligt tal brottsregistret, registreras bland annat information om den som ålagts påföljd för brott genom dom eller beslut. Bötespåföljden registreras i belastningsregistret (3 § Lag om belastningsregister). Körkortsingripandet är inget som registreras i belastningsregistret då det är transportstyrelsen som beslutar om detta.

Hur länge uppgiften finns kvar i belastningsregistret:

Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. Din bötespåföljd tas bort fem år efter domen eller det att du godkände boten (17 § 9 punkten Lag om belastningsregister).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ebba Meyer-LieRådgivare