FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende21/03/2018

Hur länge får jag dröja med hyran för arrende?

Vad händer om jag inte kan betala hela arrendekostnaden i tid utan bara betalar ca 1/3 och resten så snart som möjligt. Kan jag bli av med arrendet omedelbart eller finns det möjlighet att förlänga betaltiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8 kap. 23 § jordabalken är arrenderätten förverkad om arrendatorn dröjer med betalning av arrende mer än en månad efter förfallodagen. I sådana fall är jordägaren berättigad att säga upp avtalet. Arrendatorn får dock ej skiljas från arrendestället, om arrendeavgiften betalas senast 12 vardagar efter uppsägningen. I avvaktan på detta, får beslut om vräkning inte meddelas förrän 14 vardagar efter uppsägningsbeslutet (8 kap. 25 § jordabalken). Enligt 8 kap. 24 § jordabalken, får arrendator ej heller skiljas från arrendestället, om betalning har erlagts innan jordägaren har gjort bruk av sin rätt att säga upp avtalet. Det finns alltså goda möjligheter att betala senare. Jag rekommenderar emellertid att du kontaktar jordägaren först och diskuterar situationen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare