Hur lång uppsägningstid har jag rätt till vid uppsägning av en hyrd bostadsrätt?

Hej, Jag har skrivit på ett andrahandskontrakt för en bostadsrätt i Stockholm, som gäller från 3/6-22 och ett år framåt. I kontraktet står det att både hyresgäst (jag) och hyresvärd har 3 månaders uppsägningstid, men när jag läst på lite så ser jag att jag som hyresgäst endast borde ha en månads uppsägningstid. Kan man avtala bort min rätt till kortare uppsägningstid, eller hur ser lagen ut? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du ska i ett år hyra en bostadsrätt i andra hand. Vidare så har du och hyresvärden kommit överens om att respektive part ska ha en ömsesidig uppsägningstid om tre månader. Nu undrar du över hur lång uppsägningstid som gäller i ditt fall; en månad eller tre månader?

Tillämplig lag

Mot bakgrund av att du ska hyra en bostadsrätt så är det i lagen om uthyrning av egen bostad som svaret på din fråga finns. Därför kommer jag i det följande att hänvisa till bestämmelser i denna lag.

Du har max en månads uppsägningstid

I och med att du ska hyra bostadsrätten under en viss tid (dvs. ett år) innebär det att du ingått ett tidsbegränsat hyresavtal. Tidsbegränsade hyresavtal upphör att gälla per automatik efter den avtalade hyrestidens utgång. Detta innebär emellertid inte att avtalet inte kan upphöra att gälla innan denna tid; säger någon av parterna upp avtalet så upphör det att gälla efter uppsägningstiden. Säger hyresgästen upp avtalet så har denne max en månads uppsägningstid oavsett om längre uppsägningstid har avtalats. Så är dock inte fallet för hyresvärdens del; väljer hyresvärden att säga upp hyresavtalet så är det en uppsägningstid om minst tre månader som alltid gäller oaktat vad som avtalats (2 och 3 § lagen om uthyrning av egen bostad).

För att svara på din fråga så innebär det alltså att du har en månads uppsägningstid trots att ni avtalat om längre uppsägningstid. Däremot om hyresvärden säger upp hyresavtalet så är det en uppsägningstid på tre månader som gäller.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare