Hur lång tid tar det innan en misstänkt förhörs?

Jag undrar hur lång tid det tar från det att en polisanmälan görs till dess den misstänkte förhörs ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr går det inte att ge ett klart svar på din fråga om hur lång tid det tar innan en misstänkt förhörs. När ett brott kommer till polisens kännedom inleds en förundersökning. I förundersökningen utreds vem som kan misstänkas för brottet och om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. Det ingår i förundersökningen att inhämta bevis, bland annat genom förhör. När förhöret sker är däremot varierande, beroende på vilken prioritet brottet har, belastningen hos polisen, vilken typ av brott det handlar om och om den misstänkte är gripen eller ej.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare