Hur lång tid tar det innan det blir förhör med den misstänkte? Och hur lång tid tar det innan det blir rättegång?

I somras blev jag misstänkt rattfylleri och stöld. Bad om att bli kallad på förhör men har inte hört något sedan dess.

Ungefär hur lång tid tar det innan man blir kallad på förhör? Sedan hur lång tid brukar det ta innan det blir rättegång?

Förstår att detta skiljer sig mycket men hade varit bra att ha en uppfattning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen direkt angiven tid för när man kommer att bli kallad på förhör. Polisen måste nämligen finna bevisning, och även förhöra de som har blivit utsatta för brottet. Därav kan det ta lite tid innan det blir din tur för förhöret. På polisens egna hemsida finner du all den information som rör frågan, men det är jättesvårt att sätta ut en viss tid som det brukar ta eftersom det är helt beroende på fall.

Polisen och åklagare skall dock givetvis alltid arbeta skyndsamt med en förundersökning, just för att du skall slippa fundera över såväl om det kommer bli en rättegång eller förhör. Däremot finns det ingen tidsgräns för hur lång tid som det får lov att ta.

Rörande hur långt tid det kan ta innan det blir rättegång är precis som vid förundersökningen väldigt olika beroende på fall. Ett erkännande kan skynda på processen, men en åklagare är den som bestämmer när man skall väcka talan i domstol (23 kap. 4a § tredje stycket rättegångsbalken). För att åklagaren skall vilja väcka talan så behöver man en omfattande bevisning som pekar åt ett håll. Därav som sagt, kan det ta en tid innan rättegången blir av.

Om du är eller blir häktad kommer det däremot finnas en tid som åklagaren måste passa för att väcka talan. Den tid som åklagaren har på sig att väcka talan när man sitter häktad kommer att anges under häktesförhandlingen, vilket gör att den i ditt fall i så fall kommer komma i ett senare skede (24 kap. 18 § rättegångsbalken).

En tidsgräns som såväl åklagare som polis måste beakta är att ett brott kan preskriberas. Det innebär att efter att en viss tid har förflutit så kommer åklagare inte längre kunna ställa dig inför rätta. Denna tidsgräns är dock olika för vilket brott du har begått, och i vilken grad som brottet bedöms, men du finner en tabell på vad som gäller för just dig i 35 kap. 1 § brottsbalken.

Slutsats

Det är alltså omöjligt för oss att säga hur lång tid det kommer ta för dig att få såväl ett förhör som rättegång. Ibland är processen snabb och ibland så kanske åklagaren till och med lägger ner ärendet innan du har förhörts eller fått en rättegång. Det finns dock en yttre gräns på hur lång tid det kan ta eftersom brotten tillslut preskriberas.

Jag håller nu tummarna för att du får höra något snart och att du får ditt förhör! Återkom gärna till oss om du har mer frågor och funderingar.

God Jul!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare