Hur lång tid tar det att överklaga beslut om aktivitetsersättning?

Har en fråga. Det gäller min dotters sambo. Som har haft avtivitetsersättning. Men som i oktober fick avslag. För ny fortsättning av ersättning. Hur lång tid ska det behöva ta. Om det har överklagats.Våra ungdomar som har sina svårigheter blir åtsidosatta anser jag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så undrar du hur lång tid det tar för din dotters sambo att få ett nytt beslut om aktivitetsersättning efter det att ni överklagat avslaget. Regler om överklagande av Försäkringskassans beslut finns i socialförsäkringsbalken(SFB). Jag kommer nedan att berätta vad man kan göra om man är missnöjd med ett beslut från Försäkringskassan.

Först ska man begära omprövning

Är man missnöjd med Försäkringskassans beslut ska man först skriftligen begära en omprövning. En omprövning är en sorts första överklagan som riktas mot myndigheten som fattade det första beslutet. Omprövningen måste begäras inom två månader från att din dotters sambo fick beslutet(SFB 113 kap. 19 §).

Har det gått längre än sex månader sedan du begärde en omprövning bör du kräva att Försäkringskassan fattar ett beslut. Efter ett sådant krav måste Försäkringskassan fatta ett beslut inom fyra veckor(förvaltningslagen 12 §).

Är man missnöjd med omprövningen kan man överklaga

Om du har fått ett omprövningsbeslut som du är missnöjd med kan du överklaga detta till en allmän förvaltningsrätt(SFB 113 kap. 10 §). Överklagan till förvaltningsrätten ska lämnas till Försäkringskassan och måste skickas inom två månader från det att du fick omprövningsbeslutet(SFB 113 kap. 20 §).

Det finns ingen tidsgräns för när förvaltningsrätten ska ge ett besked om överklagandet. Utgångspunkten är att förvaltningsrätten tar mål i den ordning de kommit in, med undantag för mål som är särskilt brådskande som exempelvis tvångsvård. Förvaltningsrätten har begränsade resurser och måste vara noggranna i sitt arbete vilket tyvärr kan leda till för långa väntetider som orsakar frustration.

Sammanfattning

Det finns ingen tidsgräns för när din dotters sambo kan få besked om sin överklagan. Jag håller med dig om att det många gånger är svårt för de som behöver bidrag att få det. Förhoppningsvis så får ni ett positivt besked efter den långa väntan så er dotters sambo får det stöd han behöver.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare