Hur lång tid har säljaren på sig att bemöta en reklamation innan köparen får häva köpet?

2017-10-29 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Vi hävde köp och installation av fönster från ett företag för över två år sedan på grund av felaktigheter, strykta av de beisktningsmän vi anlitade. Vi betalade därför heller inte något. Vi hörde aldrig av företaget förrän nu. Kan företaget verklugen vänta i två år med att protestera mot hävningen av avtalet.
SVAR

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå ifrån att ni är konsumenter, och därför hänvisa till konsumentköplagen. Dessutom tolkar jag er fråga som att fönstren redan monterats. Reglerna i konsumentköplagen är de som gäller framför konsumenttjänstlagens, om monteringen bara utgjorde en mindre del av köpet (KtjL 2 §). Utan mer information om just er situation är det svårt att säga med säkerhet vilken lag som ska gälla, men utfallet blir i stort sett detsamma oavsett om avtalet i huvudsak ska räknas som ett köp av vara eller en tjänst.

Som köpare har ni rätt att åberopa att varan är felaktig, och ni kan anses ha reklamerat köpet genom att begära hävning hos företaget (KköpL 23 §). Om reklamationen gjordes inom sex månader efter leveransen så är det upp till säljaren att bevisa att fönstren var felfria vid leveransen och efter monteringen (KköpL 20 a §). Efter reklamationen har ni också haft rätt att hålla inne med betalningen (KköpL 25 §).

Innan ni som köpare kan häva köpet har dock företaget en rätt att erbjuda omleverans av fönstren eller att fixa till felet (KköpL 27 §). Detta måste dock ske inom "skälig tid", och eftersom det gått två år sedan leveransen så bör säljarens tidsfrist rimligen ha gått ut. Ni har alltså rätt att häva köpet (KköpL 29 §). Detta innebär dock att säljaren får ta tillbaka fönstren, och eftersom ni inte betalat har ni inte rätt att få några pengar genom själva hävningen. Är fönstren monterade kan det därför vara mer fördelaktigt för er att begära prisavdrag istället för att häva köpet. Har ni själva åtgärdat felet kan ni på detta sätt begära att företaget står för den summa det kostade er (KköpL 28 §).

Reglerna i konsumentköplagen är till för att skydda konsumenter, men de utgör ett minimiskydd. Därför rekommenderar jag att ni tittar i avtalet med säljaren, där kan det finnas förmånligare villkor än de som finns i lagen, exempelvis garantier.

Sammanfattningsvis så kan säljaren sägas ha väntat för länge med att bemöta er reklamation, och har därför förlorat rätten att fixa till felet. Är fönstren monterade är det dock inte säkert att hävning är det bästa alternativet för er, beroende på er situation. Slutligen reglerar avtalet med säljaren er specifika situation och vilka rättigheter ni har mot säljaren, lagen utgör bara ett minimiskydd.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie Accord
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1280)
2021-09-19 Går det att ångra köp i butik med stöd av konsumentköplagen?
2021-09-19 Försenad leverans av bil och bilutrustning
2021-09-14 Kan säljaren behålla handpenningen vid en avbeställning?
2021-09-14 Hur ska jag gå till väga för att häva ett köp av en båtmotor?

Alla besvarade frågor (95724)