Hur lång tid har säljaren på sig att bemöta en reklamation innan köparen får häva köpet?

Vi hävde köp och installation av fönster från ett företag för över två år sedan på grund av felaktigheter, strykta av de beisktningsmän vi anlitade. Vi betalade därför heller inte något. Vi hörde aldrig av företaget förrän nu. Kan företaget verklugen vänta i två år med att protestera mot hävningen av avtalet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå ifrån att ni är konsumenter, och därför hänvisa till konsumentköplagen. Dessutom tolkar jag er fråga som att fönstren redan monterats. Reglerna i konsumentköplagen är de som gäller framför konsumenttjänstlagens, om monteringen bara utgjorde en mindre del av köpet (KtjL 2 §). Utan mer information om just er situation är det svårt att säga med säkerhet vilken lag som ska gälla, men utfallet blir i stort sett detsamma oavsett om avtalet i huvudsak ska räknas som ett köp av vara eller en tjänst.

Som köpare har ni rätt att åberopa att varan är felaktig, och ni kan anses ha reklamerat köpet genom att begära hävning hos företaget (KköpL 23 §). Om reklamationen gjordes inom sex månader efter leveransen så är det upp till säljaren att bevisa att fönstren var felfria vid leveransen och efter monteringen (KköpL 20 a §). Efter reklamationen har ni också haft rätt att hålla inne med betalningen (KköpL 25 §).

Innan ni som köpare kan häva köpet har dock företaget en rätt att erbjuda omleverans av fönstren eller att fixa till felet (KköpL 27 §). Detta måste dock ske inom "skälig tid", och eftersom det gått två år sedan leveransen så bör säljarens tidsfrist rimligen ha gått ut. Ni har alltså rätt att häva köpet (KköpL 29 §). Detta innebär dock att säljaren får ta tillbaka fönstren, och eftersom ni inte betalat har ni inte rätt att få några pengar genom själva hävningen. Är fönstren monterade kan det därför vara mer fördelaktigt för er att begära prisavdrag istället för att häva köpet. Har ni själva åtgärdat felet kan ni på detta sätt begära att företaget står för den summa det kostade er (KköpL 28 §).

Reglerna i konsumentköplagen är till för att skydda konsumenter, men de utgör ett minimiskydd. Därför rekommenderar jag att ni tittar i avtalet med säljaren, där kan det finnas förmånligare villkor än de som finns i lagen, exempelvis garantier.

Sammanfattningsvis så kan säljaren sägas ha väntat för länge med att bemöta er reklamation, och har därför förlorat rätten att fixa till felet. Är fönstren monterade är det dock inte säkert att hävning är det bästa alternativet för er, beroende på er situation. Slutligen reglerar avtalet med säljaren er specifika situation och vilka rättigheter ni har mot säljaren, lagen utgör bara ett minimiskydd.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare